تیتر خبرها

مدال شجاعت بوش، پاداش قتل عام ۲۹۰ غیرنظامی

به مناسبت سالروز سرنگونی هواپیمای ایرباس ایران
خبرگزاری فارس: جرج بوش پدر رئیس جمهور وقت آمریکا ۱۵ سال پیش به فرمانده رزم ‌ناو وینسنس به دلیل سرنگون کردن هواپیمای ایرباس ۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و کشته شدن ۲۹۰ سرنشین و خدمه هواپیما، مدال شجاعت داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۵ سال پیش، شورای امنیت پس از استماع سخنان دکتر ولایتی و جرج بوش در جلسه شماره ۲۸۲۱ خود در تاریخ ۲۰ جولای ۱۹۸۸ (۱۳۶۷/۴/۲۹) طرح قطعنامه پیشنهادی را به عنوان قطعنامه شماره ۶۱۶ تصویب نمود.
در این قطعنامه شورای امنیت، ابراز تاسف عمیق خود را از سقوط یک هواپیمای غیر نظامی ایران ایر در پرواز برنامه ریزی شده بین المللی ۶۵۵ ، برفراز تنگه هرمز به وسیله موشک شلیک شده از ناو جنگی وینسنس آمریکا اعلام نمود.
بر اساس این قطعنامه، علاوه بر تاسف عمیق، همدردی صمیمانه و تسلیت، شورای امنیت سازمان ملل از تصمیم سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد گروه تحقیق جهت بررسی تمام حقایق موجود و جنبه های فنی زنجیره حوادث مربوط به این پرواز و انهدام هواپیما و همچنین از اعلام ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصمیمشان برای همکاری با بررسی سازمان هواپیمای کشوری استقبال کرد.
بر اساس این قطعنامه شورای امنیت از تمامی اعضای کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو در مورد هواپیمای کشوری بین المللی در خواست شد که در همه شرایط، مقررات و رویه های سلامت هوانوردی کشوری را رعایت نمایند.
کارشناسان در بررسی این قطعنامه بیش از هر نکته ای بر بی تفاوتی سازمان ملل و شورای امنیت صحه گذاردند چون تنها با پیشنهاد ایران است که شورای امنیت هیاتی را مامور رسیدگی به موضوع نمود.
البته بسیاری بر این عقیده‌اند که با توجه به ساختار شورای امنیت و جو فشار و تهدید که در هنگام تصویب قطعنامه ۶۱۶ علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشت و نیز وضعیت جبهه های جنگ در آن زمان می توان صدور این قطعنامه را نوعی موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران به حساب آورد.
در بررسی سانحه نیز مشخص گردید که هواپیمای مسافربری برفراز آب های ایران مورد هدف واقع و در حوالی جزیره هنگام سقوط کرده است. قبل از این واقعه نیز نیروهای آمریکایی به هواپیماهای گشت ایرانی از لحظه برخاستن از باند بندر عباس تا لحظه فرود اخطار می داد این بدان معنا بود که نیروهای آمریکایی حتی برفراز خاک جمهوری اسلامی ایران نیز هواپیمایی ایران را مورد تهدید قرار دادند.
در تحقیقات تکمیلی مشخص گردید که نیروهای نظامی آمریکا مستقر در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در زمان حادثه و قبل از آن عملا ” تمامیت ارضی ایران را با استفاده از انواع ترفند ها مورد تجاوز قرار داده و به انحاء مختلف کشتی ها و هواپیماهای ایران را مورد تهدید قرار می دادند.
اما با توجه به مستندات فوق عملا ” شورای امنیت در قضیه مطروحه با جو حاکم بر شورا به راحتی از کنار قضیه گذشته و دولت ایران را به اجرای قطعنامه ۵۹۸ سوق داده است و نهایتا حمایت کامل نسبت به ایمنی هواپیماهای بین المللی و به ویژه ممنوعیت مطلق توسل به زور که در ضمیمه دوم کنوانیسیون شیکاگو مورد تاکید قرار گرفته و به صورت قاعده مسلم حقوق بین المللی در آمده است از طرف شورای امنیت کاملا نادیده گرفته می شود.
پس از آن نیز سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو) تنها به ابزار تاسف و تسلیت به بازماندگان بسنده می کند.
به دلیل حاکمیت چنین اوضاعی بر سازمان ملل متحد، آمریکا پس از سرنگونی هواپیما اعلام نمود که در نظر ندارد هیچ تجدید نظری در دستورات جنگی موجود به عمل آورد و با ورود نیروهای شورای امنیت در خلیج فارس به کرات مخالفت نمود.
۱۵ سال پیش در روز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ هواپیمای ایرباس ۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ۲۹۰ سرنشین شامل ۱۵۶ مرد ، ۵۳ زن و ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ ساله و ۸ کودک زیر دو سال که ۴۲ نفر آن با ملیت‌های یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و ۱۶ خدمه پروازی راس ساعت ۱۰:۱۷ صبح به مقصد دوبی به پرواز درآمد.
ناو جنگی آمریکایی «وینسنس » که در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلیج فارس شده بود به قصد یک ماجراجویی هوایی به آبهای مرزی ایران نزدیک شد. «ایچنرمارک» قلب این رزم ناو به شمار می رفت و وظیفه اصلی آن کشف هدف های پرنده ، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طول همزمان و کنترل آتش آنها بود، همچنین این رزم ناو به موشک های زمین به هوا با برد ۴۰۸ کیلومتر نیز مجهز بود.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس ۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات در محلی به نام مولبیت خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ۱۴ هزار پایی صعود کند.
در این لحظه ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود به دستور ناخدا «ویل راجرز» فرمانده ناو، موشک استاندارد ۲ به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صحنه رادارهای زمینی محو شده و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس فرو رفت.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما برج مراقبت فرودگاه بندر عباس، در تماس با دوبی، پیگیر سرنوشت پرواز فوق شد ولی آنها اظهار بی اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تامین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغازنمود.
با شناسایی دقیق محل سقوط، چرخبال ها و شناورها به موقعیت ۲۶ و ۴۲ عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی منتقل شدند.
بلافاصله پس از این جنایت هولناک ، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی ها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شده اند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را کاملا مردود جلوه داد.
مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می کرده و رزم ناو آمریکایی نیز هفت بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است. اما شواهد نشان از واقعیتهای دیگری داشت.

درباره ی مدیریت

مطلب پیشنهادی

یادنامه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

برای مشاهده یادنامه حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر روی عکس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *