تیتر خبرها
خانه / بخش 6) آمریکا و نظام سلطه / 6)12) حمله جنایتکارانه به هواپیمای مسافربری ایران / رای ایکائو در مورد سرنگونی ایرباس ایران تابع نظرات سیاسی بوده تا حقوقی

رای ایکائو در مورد سرنگونی ایرباس ایران تابع نظرات سیاسی بوده تا حقوقی

مشاور وزیر راه در امور هوانوردی در گفتگو با خبرگزاری فارس:

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر راه در امور هوانوردی گفت: رای کشورهای عضو شورای ایکائو در خصوص سرنگونی هواپیمای مسافری ایرباس ایران توسط ناو امریکایی وینسنس بلحاظ متابعت سیاسی این کشورها از امریکا جنبه تقبیحی پیدا کرد نه محکومیت

علی اکبر گلرونیا ، مشاور وزیر در امور هوانوردی و نماینده سابق ایران در ایکائو در گفتگو با خبرگزاری فارس افزود:‌ ایکائو (سازمان بین المللی هواپیمایی) در روزهای اول فاجعه سقوط ایرباس بر اساس تقاضای ایران تشکیل جلسه داده و تیمی بازرس را جهت بررسی این سانحه به منطقه اعزام کرد که این سازمان پس از ارائه گزارش این تیم تحت فشارهای امریکا با این عنوان که این امر اشتباهی بوده است ، تنها به تقبیح اقدام سرنگونی هواپیما کفایت کرده و از محکومیت آن خودداری کرد.
مشاور وزیر در امور هوانوردی گفت: پرواز هواپیمای ایرباس طبق قوانین و مقررات صورت گرفت و این پرواز همزمان شد با عبور ناو امریکایی وینسنس از تنگه هرمز و درست هفت دقیقه پس از پرواز، ناو امریکایی ایرباس را با تمامی سرنشینان و مسافرانش مورد هدف قرار داده و آن را سرنگون کرد.
وی گفت: ساعاتی پس از آن مقامات امریکایی با تناقض گویی در مورد این فاجعه دلخراش ادعا کردند که ناو وینسنس یک هواپیمای جنگنده اف_ ۱۴ ایرانی را که قصد حمله به آن را داشته سرنگون نموده و سپس بعد از مدتی اعلام کرد که هواپیمای اف_۱۴ اصولا ” هواپیمای رهگیری و برای دفاع هوایی می باشد و قادر به هدف گیریهای زمینی نمی باشد و آنها فکر کرده اند که این هواپیما قصد حمله انتحاری را داشته چون پایگاه آن در فرودگاه بندر عباس بوده است که البته تمامی این موارد نادرست بود.
مشاور وزیر در امور هوانوردی خاطر نشان کرد:‌ رادارهای ناو مذکور قدرت لازم را جهت تشخیص نوع هواپیما که آیا مسافربری است یا جنگی حتی در زمان حرکت بر روی باند دارا بوده ، ضمن آنکه بر اساس مدارک ارائه شده از سوی امریکا به تیم بازرسی ایکائو سه دقیقه قبل از پرتاب موشک ناو امریکایی دیگری به نام “گومری ” به ناو وینسنس اعلام کرده که هواپیمای مذکور مسافری می باشد.
گلرونیا تصریح کرد: علاوه بر این هویت این هواپیما از نظر علائمی که از خود پخش می کند کاملا ” آشکار است .
وی با اشاره به اینکه سقوط ایرباس به نوعی مرتبط با جنگ عراق علیه ایران بود، عنوان کرد: در آن شرایط امریکا از طرق گوناگون سعی در فشار آوردن بر ایران در ارتباط با مسائل جنگ داشت.
مشاور وزیر در مورد اقدامات جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد:‌ما در ابتدا به دیوان بین المللی دادگستری لاهه شکایت کردیم اما قبل از حکم نهایی دیوان با توافقاتی که دو طرف در خصوص پرداخت غرامات به بازماندگان و هواپیما نمودند، ایران شکایت خود را پس گرفت.
گلرونیا تصریح کرد:‌امریکا تمام خسارات وارده را پرداخت نمود و تنها در ابتدای امر می خواست غرامت وارده به خانواده‌های مسافرین ایرباس را بدون دخالت دولت ایران بپردازد که بعد از مذاکرات آن نیز رفع گردید اما این دولت به هیچ وجه حاضر به عذر خواهی نشد و ادعا نمود که این امر اشتباهی صورت گرفته و دیگر اینکه هنگام عبور ناو از تنگه هرمز نباید هواپیما به پرواز در می آمده است.
وی افزود:‌اما این ادعای امریکا خلاف مقررات بود زیرا ناو وینسنس در داخل آبهای ساحلی (۱۲ مایل ) و کاملا ” در قلمرو ما بوده است و حق هیچگونه شلیکی را نداشته است.

درباره ی مدیریت

مطلب پیشنهادی

یادنامه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

برای مشاهده یادنامه حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر روی عکس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *